عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - هر کار بزرگی نیازمند یک گروه حرفهای است. دستکم در حوزههای مختلف بازاریابی دیجیتال هرقدر هم با تجربه و بادانش باشید نمیتوانید همه کارها را خودتان انجام دهید. بر فرض محال، اگر هم بتوانید یک ارتش یکنفره درست کنید قابلیتهای توسعه کسبوکار در ایده شما نزدیک به صفر خواهد بود. برای پرورش یک ایده مناسب در بستر دیجیتال یا اصولا هر نوع فعالیت دیگر در انواع استارتآپها نیازمند یک گروه یا تیم قدرتمند هستید.
۲۳ درصد استارتآپها به دلیل نبود همین گروه حرفهای با شکست روبهرو میشوند که عدد بسیار بزرگی است و سومین دلیل اصلی در به سرانجام نرسیدن ایدههاست. بعد از خواندن این مجموعه یادداشتها میتوانید برای ایده خود یک تیم حرفهای استخدام کنید، نیروهای کنونی را پالایش کنید یا ببینید خودتان در چه جایگاهی در تیم قرار دارید.
استارتآپ شما نیازمند یک مدیر است. تفاوتهای مدیر و رهبر فعلا مدنظر نیست. از طرفی اهمیت چندانی هم ندارد که صاحب ایده یا سرمایه همان مدیر باشد. در نهایت، شما به فردی نیاز دارید که بتواند تصمیمهای نهایی را بگیرد و یک نگاه کلی و بالادستی به پروژهها داشته باشد.
از طرفی هم قرار نیست بیشترین درآمد در تیم به مدیر برسد یا همه قدرت در دست او باشد. با این حال، اگر قصد دارید یک مدیر اجرایی یا عامل برای پروژه خود استخدام کنید، در رزومه و جلسه مصاحبه، به دنبال این ویژگیها باشید:
مدیر موفق باید بتواند میان محصول، نیاز مشتریان و بازار تعادل ایجاد کند. ۴۴ درصد استارتآپها به دلیل بازاریابی ناموفق شکست میخورند. وظیفه مدیر قابل این است که بهسرعت رابطه مستقیمی میان محصول و بازار به وجود آورد یا نقاط ضعف را ترمیم کند.
«این کار من نیست.» اگر این جمله را از مدیر خود میشنوید، میتوانید برچسب مدیر ناکارآمد را برایش در نظر بگیرید. استارتآپها بهویژه در مراحل شروع کار نمیتوانند همه تخصصها را به طور کامل در اختیار داشته باشند. البته این به معنی آن نیست که مدیر باید همه کاری انجام دهد، اما این وظیفه مدیر است که برای هر مشکلی مناسبترین راهکار را پیدا کنند.
صیانت از گروه و نقشهای تعریفشده در تیم از مهمترین وظایف مدیران استارتآپی است. یک مدیر موفق به طور مستمر اعضای گروه را رصد میکند تا همه افراد در جایگاه درستی قرار گرفته باشند. مدیر میتواند برخی از نقشها را حذف یا افراد جدیدی به گروه اضافه کند.
شکل انجام کارها هم از سوی مدیر رصد میشود. چه چیزی ممکن است عملکرد اعضا را تحت تأثیر قرار دهد؟ آیا همه کاری را که انجام میدهند دوست دارند؟ آیا امکانات موردنیاز بهطور کامل فراهم شده است؟
اگر رزومه فردی را برای جایگاه مدیر اجرایی یا ارشد تیم خود مناسب دیدید، در کنار همه سؤالهایی که از او میپرسید، سعی کنید موقعیتهایی را مثال بزنید که در آن پروژه با یکی از مشکلات احتمالی که در بالا گفتم روبهرو شده باشد. از مصاحبهشونده بپرسید در هر یک از موقعیتها چه اقداماتی باید انجام شود. علاوه بر این، تلاش کنید نقشها و وظایف مربوط به او را مرور کنید و ببینید چقدر به وظایف خود آشنایی دارد.
هر پروژه استارتآپی بدون یک مدیر یا مسئول فناوری تنها یک ایده روی کاغذ است. CTO یا Chief Technology Office البته صرفا مسئول برنامهنویسی نیست. مدیر ارشد فناوری دست راست مدیرعامل است و تقریبا همهجا با هم حضور دارند.
دستیابی به اهداف، پیادهسازی راهبردها و روشها با روشهایی انجام خواهد شد که مدیر فناوری در نظر بگیرد. ممکن است در روزهای اولیه راهاندازی استارتآپ همه کدها از سوی همین فرد نوشته شود و اصلا یک تیم یکنفره شکل بگیرد، اما بهتدریج و با توسعه پروژه، اعضای دیگری با نظارت خود او به تیم اضافه میشوند.
بله، مدیر فناوری یک برنامهنویس زبردست و حرفهای است، اما توجه به نیازهای مشتری از وظایف اوست. حتی در بسیاری موارد مدیر فناوری باید در کاهش هزینههای پروژه نقش ایفا کند و با ایدههای فناورانه هزینهها را تا حد امکان کاهش دهد.
مدیر فناوری مسئول همه افراد و متخصصانی است که در حوزه فناوری در تیم حضور دارند. این افراد ممکن است به صورت تماموقت، نیمهوقت یا به صورت برونسپاری با مجموعه همکاری کنند.
مدیر فناوری بدون دانش برنامهنویسی و آشنایی با کدها به یک مدیر پروژه تبدیل میشود. CTO باید تسلط کاملی بر زبانهای برنامهنویسی داشته باشد و دستکم به یک یا چند زبان پروژههای مختلفی را اجرایی کرده باشد.
پیش از هر چیزی اگر با این رشته به طور تخصصی آشنا نیستید حتما و حتما از یک کارشناس در این حوزه کمک بگیرد. اگر نمونه کاری به شما ارائه میشود حتما با مالک آن تماس بگیرید یا از متقاضی بخواهید نقشش در آن پروژه را به شما اثبات کند.
بعد از اینکه از دانش برنامهنویسی او اطمینان پیدا کردید، میتوانید از او بپرسید در مراحل مختلف یک استارتآپ چه نقشی خواهد داشت. به طور دقیقتر، نقش و تأثیر مدیر ارشد فناوری در مرحله ایده، مراحل شروع کار، همگامسازی با بازار و انتشار و در نهایت مرحله رشد باید تعریف شده باشد.